Repertuar filmu "Księstwo" w Sopocie
Brak repertuaru dla
filmu
"Księstwo"
na dziś.
Wybierz inny dzień z kalendarza powyżej.
Czas trwania: 115 min.
Produkcja: Polska , 2011
Premiera: 11 maja 2012
Dystrybutor filmu: Best Film
Reżyseria: Andrzej Barański
Obsada: Olga Kalicka, Henryk Gołębiewski, Rafał Zawierucha
46. MFF w Karlowych Warach: oficjalna selekcja - konkurs główny
Film przedstawia losy młodego chłopaka wychowanego na świętokrzyskiej wsi, który ma zdolności pisarskie i chciałby realizować swoją pasję w życiu. Rozbudzone aspiracje sprawiają, że ciasna prowincjonalna atmosfera staje się dla Zbyszka nie do zniesienia. Chłopak marzy o tym, żeby wyrwać się do „wielkiego świata”, jednak nie jest to dla niego łatwe.
W rolę głównego bohatera - Zbyszka - wcielił się Rafał Zawierucha, któremu w filmie towarzyszą również Michał Anioł, Aldona Jankowska i Henryk Gołębiewski. Autorem zdjęć jest Jacek Petrycki.
Film powstał na motywach autobiograficznych powieści Chmurołap, Niech żyje wolność i Scyzoryk, autorstwa Zbigniewa Masternaka - pisarza pochodzącego z położonego w Górach Świętokrzyskich Piórkowa.
Adaptacji podjął się znakomity polski reżyser Andrzej Barański, twórca filmów Parę osób, mały czas i Kobieta z prowincji. Andrzej Barański o prozie Masternaka: Wieś Masternaka, to wieś oczami „miejscowych”. (...) Przez obraz Masternaka płynie prąd bardzo osobistego, bolesnego stosunku do przedstawionego świata, braterstwa. Wiejskie otoczenie o nagannych manierach, to nie tylko folklor, a bardziej wytwór sytuacji społecznej, zagubienia i pustki, zamieszania, które powstało pomiędzy „dawnymi a nowymi czasy”.
„Czarno-białe Księstwo to dla widza niełatwe doświadczenie. Poraża prawdą. Nielukrowaną, podaną bez znieczulenia. (...) Smutny film, który zostaje w człowieku jak drzazga.” Barbara Hollender, Rzeczpospolita
„Barański tworzy tu fascynujący obraz polskiej prowincji - unika zarówno pułapki sielskiego sentymentalizmu, egzotyzacji i estetyzacji biedy oraz społecznego wykluczenia, jak i pułapki malowania czarnym na czarnym. (...) Barański ma wielkie zrozumienie, sympatię i współczucie dla swoich bohaterów, nie traktuje ich protekcjonalnie (...). Choć pokazuje ich degrengoladę, nie odmawia im prawa do godności i walki o nią.” Jakub Majmurek, Krytyka Polityczna
tekst: Kino Pod Baranami